dr. Lempel Judit fogorvos, fogszakorvos/dentist - Szigetvár Hungary

Logo Background

A fogszuvasodás gyógyítása kizárólag fogtöméssel történhet

• Szerző: dr. Lempel Judit Nincs hozzászólás Comments
    Legutóbbi frissítés: 2009. április 16.

Fogszuvasodás a barázdákbanNagyon sokáig az a tévhit élt az emberekben, hogy a fog azért fáj, mert belülről a fogszú rágja. Ezért is nevezik a fogak ilyen megbetegedését fogszuvasodásnak (caries dentium).

Sajnos, a fogszuvasodás az egyik legelterjedtebb betegség a világon. Kialakulásának lényege, hogy a fog ásványianyag-tartalmának beépülésének és -kioldódásának egyensúlyi helyzete megbomlik, és az utóbbi folyamat lesz túlsúlyban.

A fogromlás összetett, bonyolult folyamat, melynek öt fő jellemzőjét szokták kiemelni:

• Lepedékképződés
    • Szénhidrátok, savak
    • Ételmaradékok a szájban
    • Étkezések gyakorisága
    • Védőtényezők hiánya

A fogszuvasodás leggyakrabban a nehezen tisztítható őrlőfelületi barázdákban, a fogak közeiben, a fognyaki és a fog legnagyobb domborulata közötti területen jelentkezik. Először fehér foltok mutatkoznak, amelyek az ásványi anyag kioldódását jelzik – ez még nem jár üregképződéssel -, majd apró, barnás, sötét foltok, végül egyre mélyebb lyukak formájában válik láthatóvá a fogszuvasodás.

Sajnos a fogszuvasodás önmagában nem jár fájdalommal, sokáig teljesen tünetmentes marad.

Ha a két fog között kezdődik a szuvasodás, az is figyelmeztető jel lehet, hogy egyszer csak azt veszi észre az ember, hogy rendszeresen bent marad az étel a két fog között.

Kezelés nélkül a fogban keletkező szuvas rész a fogidegig terjedhet, a fog begyullad és fájdalmas lesz. Késői tünet az elhanyagolt szuvas fog érzékenysége a hidegre vagy melegre. A hideg ingerre jelentkező fájdalom már a következményes fogbélgyulladás tünete, a meleg ingerre jelentkező fájdalom pedig már az elhalt fog sajátja.

A fogszuvasodás egyetlen ismert és hatékony kezelése a lyukas fog kitisztítása és betömése. A fogfájás ellenszereként adott fájdalomcsillapító nem gyógyítja meg a fogat, csupán a fogorvosi kezelés megkezdéséig a tünetek enyhítésére alkalmazható.

A fogtömés előtt a biztonság kedvéért – akkor is, ha csak felszíni szuvasodásról van szó – érzéstelenítjük a területet. Az érzéstelenítő injekciót a nem szabad minden áron elkerülni, mert olykor csak megfelelően érzéstelenített területen lehet biztonságosan a szükséges mélységig kitisztítani a szuvas részt. Érzéstelenítésben – ha csak nincs valami komoly gyulladás – a sérült fogszövetet eltávolító fúrás, majd a tömés nem fáj.

A fogászati fúróval kitisztított lyukat ezután betömjük. A tömés nagysága az eltávolított romlott fogszövet mennyiségétől függ.

Kérjen időpontot!

Closed Hozzászólások itt, és most nem engedélyezettek.

| A honlap motorja: WordPress Magyarország | Sablon: One-Theme | A sablon fordítása: WordPress kezdőknek FYGureout | WPM.hu - És ez is WordPress! |

google